In 2016 behaalde AZ Sint-Jozef Malle het NIAZ-Qmentum kwaliteitslabel. Dit is een objectieve externe garantie dat AZ Sint-Jozef Malle hoogkwalitatieve en veilige zorg biedt en op een effectieve manier bestuurd wordt . De auditoren gaven aan dat ons ziekenhuis professionele en warme zorg biedt aan haar patiënten. Voor onze medewerkers is het een bevestiging van hun dagelijkse inzet en voortdurend streven naar kwaliteitsverbetering.
Dit kwaliteitslabel geldt voor de komende vier jaar maar we blijven niet stilstaan.  Kwaliteit en patiëntveiligheid blijft voor ons een prioriteit en een continu proces. We blijven werken aan kwaliteit om veilige, professionele en warme zorg te bieden.

De NIAZ-accreditatie is veel meer dan een kwaliteitslabel. Het is een manier om de kwaliteit en veiligheid van onze zorg voortdurend te verbeteren, zodat we de beste zorg kunnen garanderen.

Uitgebreide audit

  • Gedurende een week heeft een internationaal team van 5 NIAZ-auditoren de kwaliteitsnormen in AZ Sint-Jozef Malle getoetst aan de praktijk. Medewerkers uit alle onderdelen van de organisatie kregen vragen over hun werk:
    • Hoe controleer je de identiteit van de patiënt?
    • Hoe vermijd je chirurgische ingrepen op verkeerde plekken, bij verkeerde patiënten?
    • Is er een preventief onderhoud van medische toestellen?
  • De auditoren checkten de antwoorden van onze medewerkers op de werkvloer. Passen onze medewerkers de kwaliteitscultuur ook daadwerkelijk toe en wordt ze ook geëvalueerd en bijgestuurd?
  • Gedurende het hele audittraject stond de patiënten centraal. Zij werden bevraagd en gevolgd tijdens verschillende trajecten van onder meer ambulante, kritieke, operatieve, oncologische en verloskundige zorg. Ze mochten hun mening geven over de kwaliteit van hun zorg en de behandeling.
  • Ook externe zorgpartners, zoals huisartsen en een woonzorgcentrum, werden betrokken.