Valpreventie: blijf in beweging, doe het veilig!


 

Eén op drie 65-plussrs die nog thuis wonen, valt minstens één keer per jaar. Dit kan lijden tot ernstige gevolgen. Naarmate je ouder wordt, verandert je lichamelijke conditie. Bewegingen en reacties worden trager en je herkent risico's minder snel. Gelukkig kan je de kans op vallen makkelijk zelf verkleinen door actief te zijn en jouw veiligheid te verhogen.

 

Groter valrisico

Wanneer heb je een groter valrisico? Als je merkt dat je regelmatig één van onderstaande symptomen hebt, kan je best contact opnemen met je huisarts om dit te bespreken. Je huisarts kan dan, indien nodig, enkele onderzoeken aanvragen.

  • Je valt regelmatig.
  • Je hebt vaak een bijna-valaccident.
  • Je hebt last van een lage of hoge bloeddruk.
  • Je bent duizelig als je rechtkomt uit zit- of lighouding.
  • Je stapt moeizaam.
  • Je hebt voetproblemen.
  • Je bent snel vermoeid.

 

Paars armbandje bij risicopatiënten voor vallen

Patiënten met een groter valrisico krijgen in ons ziekenhuis een paars armbandje om. Zo weet elke medewerker dat ze deze patiënt extra moet ondersteunen. Je zal het paarse bandje dragen bovenop het witte identificatiebadje of aan de andere hand. De verpleging beslist op basis van volgende criteria of de patiënt een valrisico heeft en dus een paars bandje krijgt:

  • Is de patiënt de voorbije zes maanden gevallen en oordeelt de verpleging dat er een risico is?
  • Is de patiënt in het ziekenhuis gevallen en oordeelt de verpleegkundige dat er een risico is?
  • Oordeelt de verpleging dat er een risico is door bv. de pathologie, medicatie … ?


Tips voor jezelf

  • Loop niet over natte vloeren.
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging.
  • Draag gesloten en vaste schoenen.
  • Blijf even op de rand van je bed zitten voordat je rechtstaat.
  • Laat je voeten regelmatig nakijken op eventuele wondjes.
  • Gebruik een loophulpmiddel als je je onveilig voelt bij het stappen.
  • Ga regelmatig langs bij de oogarts om je ogen te laten controleren.
  • Controleer regelmatig je bloeddruk of laat je bloeddruk regelmatig controleren door de huisarts.


Handige hulpmiddelen

  • Loophulpmiddel (rollator, stok ...)
  • Anti-slipmatje
  • Oude regenjas voor in de auto: als je deze op je zitting legt, kan je makkelijker draaien bij het in- en uitstappen
  • Steunen aan de muur
  • Automatische lampjes


Tips voor woningaanpassingen

  • Zorg voor voldoende verlichting in alle kamers, vooral in de traphal en tussen slaap- en badkamer. Ook al ken je je huis blindelings, doe altijd het licht aan, ook ‘s nachts. Zorg ervoor dat de verlichting je niet verblindt.
  • Voorzie een brede doorgang tussen je meubels en zorg dat je makkelijk aan de ramen kan.
  • Kies voor stevige stoelen met armleuningen en zorg voor een stevige trapleuning.
  • Let erop dat de vloer zo vlak mogelijk is: verwijder tapijten in de woning en leg losse kabels en snoeren veilig weg.
  • Voorzie een stevige stoel in de badkamer of in de douche.
  • Plaats veel gebruikt materiaal op grijphoogte in de keuken, badkamer, woonkamer ...
  • Gebruik een anti-slipmatje waar nodig.
  • Zorg dat er altijd een draagbare telefoon of gsm in je buurt ligt.


Expertise team vallen (EVT) in AZ Sint-Jozef Malle

Binnen ons ziekenhuis is er een expertise team vallen (ETV), een multidisciplinair team dat zich inzet voor een valpreventiebeleid.

Wie wordt gezien door het ETV?

  • Alle patiënten met een valrisico (patiënten die vaak thuis vallen, onveilig stappatroon ...)
  • Alle patiënten die opgenomen zijn na een val
  • Alle patiënten die in het ziekenhuis gevallen zijn


Wat doet het ETV?

  • Opsporen van de valrisicopatiënten
  • Patiënten met een valrisico bevragen over de thuissituatie en hun valgeschiedenis
  • Tips en advies geven rond valpreventie aan patiënt en afdeling
  • Eventuele therapieën of oefenprogramma’s aanvragen
  • Laat de deuren altijd naar de buitenkant van de kamer opendraaien.

 


>>  Met vragen kan u terecht bij het daghospitaal geriatrie.