17 november: Dag van Decubitus



“Decubitus: beter voorkomen dan genezen”

Zorgverleners in AZ Sint-Jozef screenen bij opgenomen patiënten systematisch het risico op decubitus.  Verpleegkundigen zijn opgeleid om ook de nodige hulpmiddelen te gebruiken om het ontstaan van decubitus of uitbreiding ervan te voorkomen tijdens de ziekenhuisopname.

Ook in de thuissituatie is aandacht voor decubitus belangrijk.  We geven dan ook graag wat toelichting en tips.

Wat is decubitus?

Wanneer u lange tijd in dezelfde houding zit of ligt, kan doorliggen ontstaan.  Door langdurige druk op één plaats vermindert de doorstroming van het bloed in het lichaam.  Er komt dan onvoldoende zuurstof in sommige delen van de huid en het weefsel daaronder.  Eventueel nog gecombineerd met regelmatig schuiven, kunnen lichaamsdelen pijnlijk  beginnen aan te voelen. Roodheid is vaak het eerste teken van doorliggen. Ook kunnen blaren of schaafplekken ontstaan. In het ergste geval worden dit diepe wonden.  Doorligwonden zijn pijnlijk en genezen maar traag.  Dus beter voorkomen dan genezen.

Enkele tips

  • Ligt u veel in bed?
    Probeer elke 4 uur van houding te veranderen en wissel op de rug liggen af met liggen op uw zij.
  • Zit u veel in de stoel?
    Probeer elk kwartier van houding te veranderen.  Zet u dan een tijdje voorover of hang enkele minuten naar links of rechts. 
    Vermijdt ook dat de stoel te hard zit.
  • Voorkom schuiven in bed.
    Lig met je hoofd (lichtjes) omhoog en trek je benen (licht) op zodat het bekken het laagste deel vormt. Leg ook een kussen onder de onderbenen zodat uw hielen niet meer op het matras drukken.
  • Zorg steeds voor een stabiele houding. 
    Gebruik hiervoor een armleuning (indien aanwezig) of voorzie een kussen.
  • Probeer voldoende te eten. 
    Zo blijven uw lichaam en huid in goede conditie.  Dit geeft minder kans op doorligwonden.
  • Verzorg uw huid.
    Hou uw huid in goede conditie zodat deze veerkrachtig is en tegen een stootje kan. Als u een droge huid hebt, vet deze dan in met een vochtinbrengende crème of zalf.  Probeer te voorkomen dat uw huid vochtig wordt. 
  • Draag aansluitende nachtkledij.
    Draag katoenen ondergoed en nachtkleding wat goed aansluit op uw huid en wat vocht kan opnemen.  Soms kan vaker verschonen nodig zijn.


Risicogebieden drukpunten